Pins i alle former og farver
Du har garanteret lagt mærke til, at næsten alle politikere har en siddende i jakkens revers eller på kjolen. Pins, eller nåle som de også kaldes, bruges nemlig flittigt af vores folkevalgte til at vise, at de støtter Ukraine, går op i FN’s verdensmål eller blot elsker Dannebrog og danske værdier.
Men pins er ikke kun for politikere og topdirektører. I løbet af de seneste år har de små emaljefyldte accessories oplevet en sand renæssance, og de bruges især til at personliggøre et outfit, til at skabe fællesskab og samhørighed i klubber, virksomheder og foreninger, eller til at lave et politisk statement.
Populariteten kan blandt andet ses på Instagram, hvor flere kontoer dedikeret til farverige pins i alle afskygninger har langt over 100.000 følgere, og hashtags som #pinstagram og #pingamestrong har over en million posts.
Ja selv den amerikanske superstjerne Kim Kardashian er hoppet med på bølgen, ligesom mange af de helt store modebrands som eksempelvis Nike, Chanel, Balenciaga, Prada og Dior også har pins som en del af deres sortiment.
Et ældgammelt håndværk i nye klæder
Historisk set går brugen af pins, som vi kender dem, tilbage til Grækenland i det 13. århundrede f.Kr. Under Yuan-dynastiet i Kina blev pin-lignende genstande ligeledes populære som dekorative smykker, man påsatte sine klæder. Men faktisk kan selve indlægnings-metoden, man i dag bruger til at fremstille langt de fleste pins, dateres helt tilbage til det gamle Egypten cirka 1800 f.Kr.
Hvor grækerne i sin tid gjorde brug af pulveriseret glas til at fremstille datidens pins, bruger man i dag oftest blød eller hård emalje, om end det nu også kan lade sig gøre at trykke pins digitalt, hvorefter de behandles med epoxy.
Det er også blevet muligt at kombinere de to teknikker, så man på den måde får det bedste fra begge verdener; nemlig kvaliteten og følelsen af en ægte emaljepin og detaljegraden fra en printet pin.
Det betyder samtidig også, at produktionsprisen på specialfremstillede pins med eget motiv efterhånden er blevet så lav, at langt de fleste kan være med, og det har således aldrig været mere tilgængeligt for både virksomheder, foreninger og private at få lavet pins med deres helt egne designs.
Samhørighed i mini-format
I USA blev pins især populære under den amerikanske borgerkrig, hvor de i første omgang blev udbredt grundet deres funktionalitet som markører, der gjorde, at de forskellige hærenheder kunne kende hinanden.
Der gik dog ikke længe, før de små markører blev kilde til stor stolthed blandt tropperne, og pins var således med til at styrke sammenholdet blandt soldaterne ved fronten.
Under første verdenskrig blev pins ligeledes flittigt brugt i militær regi, især i den amerikanske hær, hvor de nu typisk blev uddelt for at markere særlige udmærkelser hos de enkelte soldater.
I kølvandet på både første og anden verdenskrig vandt pins indpas blandt den brede befolkning som en måde at markere politiske eller sociale tilhørsforhold på, hvilket især gjorde sig gældende under borgerrettighedsbevægelsen frem til slutningen af ’60erne.
En måde at udtrykke sig på
Trods pins meget beskedne størrelse har de en unik evne til at viderebringe et klart og tydeligt budskab hvor end, man bevæger sig, hvilket også er den helt afgørende årsag til deres popularitet blandt politikere og andre indflydelsesrige personer.
Det er samtidig blevet udbredt, at helt almindelige borgere giver deres holdning og støtte til kende i det offentlige, og netop derfor er eksempelvis pins med det Ukrainske flag, brystkræft-sløjfer, pride-hjerter eller Dannebrog også enormt efterspurgte blandt vores private kunder.
Pins fungerer dog også som helt almindelige accessoires, og der behøver bestemt ikke at være nogen dybere mening bag, andet end at de pynter.
En af de helt store fordele ved dem er nemlig, at der findes en udgave til enhver smag eller lejlighed – og hvis ikke, så kan vi lave dem!
Se i videoen her hvordan pins laves.